Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Train-the-trainer tréninget követő opcionális szupervízió

otj-127.jpgA train-the-trainer tréninget (termelési tréneknek, instruktoroknak szóló tréninget) érdemes kiegészíteni szupervízióval. 

Egy 3-napos képzés a kétnapos képzésnél annyiban LEHET több, hogy a 3. napon trénerünk supervisorként támogatja megbízónk on-the-job trénereit. Mit jelent a szupervízió és mi a célja?

Kezdjük a szupervízió értelmével. A (mondjuk) kétnapos tréning után a betanítást végző instruktor kollégák elméletben már "mindent" tudnak, vizsgáztak, elvileg képesek a betanításra.

De. De a tudásuk még éppen úgy nem készségszintű, mint amikor Önnek kétnapos jogosítványa volt autóvezetésből. A szupervízió átsegíti őket az első elakadásokon.

Ilyenkor ott vagyunk a betanítást végző, lehet, hogy az élesben élete első betanítását végző instruktor kolléga mellett a munkahelyükön, a gyártócellában és szakmai oldalról felügyeljük az élesben zajló betanítást. Mint egy tapasztalt főnővér, aki az ifjú kolleginának vérvétel közben segít megtalálni a vénát.
A szupervízió során - ha az a termelési trénerek tekintélyét nem csorbító módon megoldható, akkor helyben és rögtön, ha nem, a szupervíziót követő privát elvonulás során adott coachinggal biztosítjuk, hogy mindaz megjelenjen a betanítás folyamatában, amelyet a kollégák már elsajátítottak, de még nem tökéletesen vittek át a napi gyakorlatba.

Nézzük ezt meg egy példán keresztül.

Mondjuk a 2-napos termelési tréner tréningen (instruktor tréningen) részt vett (fiktív nevek) Péter, Zsolt, Imre, Lajos és Attila.

Mondjuk, hogy a tréning első 2 napjának helyszíne egy konferencia-hotel tréningterme volt.

A szupervízió keretében immár a megrendelő telephelyén (tehát az üzemben, a gyárban) mondjuk másfél órára "odaállunk" Péter mellé, aki éppen egy új munkatársnak a préselést, két órára Zsolt mellé, aki összeszerelést, 45 percre Imre mellé, aki kompresszor-tesztelést tanít be. És vagy helyben, rögtön segítünk a betanítást végző kollégának, vagy csak megfigyelünk. Helyben és rögtön úgy tudunk mi is jól beavatkozni, ha a dolgozónak az az érzése, hogy mi is az ő betanítói vagyunk.

A másik lehetőség, - tehát ha az azonnali beavatkozás nem célszerű, vagy nem járható, esetleg presztízsveszteséggel járna - hogy az üzemben csak figyelünk, megfigyelünk. A betanítási modul után vonulunk el a korábban tréningezett kollégával egy tárgyalóba. Amikor pedig négyszemközt vagyunk, kezdetét veszi a személyes coaching. Kijavítjuk a hibákat. Legyen az bármi. Például lehet az egy kérdésfeltevés átfogalmazása. A munkatársi figyelmetlenséggel kapcsolatos példabeszéd. Egy hiba korrekciója. Vagyis a szupervízió lényege, hogy a tényleges betanítói munka során vesszük észre, hogy mi jó, ill. még mit kell jobban csinálnia a betanító kollégának, majd újra gyakoroljuk a helyes betanítói, instruktori viselkedéseket.