Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Termelési tréner tréninget követő opcionális szupervízió

otj-127.jpgAz on-the-job trénereknek (termelési tréneknek szóló) tréninget érdemes kiegészíteni szupervízióval. 

Egy 3-napos képzés a kétnapos termelési tréner képzésnél annyiban LEHET több, hogy a 3. napon trénerünk supervisorként támogatja megbízónk on-the-job trénereit. Mit jelent a szupervízió és mi a célja. Kezdjük a szupervízió értelmével. A kétnapos tréning után a betanítást végző kollégák elméletben már "mindent" tudnak, vizsgáztak, tehát képesek a betanításra.

De. De a tudásuk még éppen úgy nem készségszintű, mint amikor Önnek kétnapos friss jogosítványa volt autóvezetésből. A szupervízió átsegíti őket az első elakadásokon.

Ilyenkor mi, a tréning trénere - hívjuk magunkat most instruktornak, hogy a tréner szó ne legyen félreérhető, hiszen termelési trénereket tréningezünk - ott vagyunk a betanítást végző kolléga mellett a munkahelyükön, a gyártócellában és szakmai oldalról felügyeljük az élesben zajló betanítást. Mint egy tapasztalt főnővér, aki az ifjú kolleginának vérvétel közben segít megtalálni a vénát.
Az instruktor a szupervízió során - ha az a termelési trénerek tekintélyét nem csorbító módon megoldható, akkor helyben és rögtön, ha nem, a szupervíziót követő privát elvonulás során adott coachinggal biztosítja, hogy mindaz megjelenjen a betanítás folyamatában, amelyet a kollégák már elsajátítottak, de még nem tökéletesen vittek át a napi gyakorlatba.

Nézzük ezt meg egy példán keresztül.

Mondjuk a 2-napos termelési tréner tréningen (OTJ-tréningen) részt vett (fiktív nevek) Péter, Zsolt, Imre, Lajos és Attila.

Mondjuk, hogy a tréning első 2 napjának helyszíne egy konferencia-hotel tréningterme volt.

A szupervízió keretében immár a megrendelő telephelyén (tehát az üzemben, a gyárban) az instruktor mondjuk másfél órára "odaáll" Péter mellé, aki éppen egy új munkatársnak a préselést, két órára Zsolt mellé, aki összeszerelést, 45 percre Imre mellé, aki kompresszor-tesztelést tanít be. És vagy az instruktor helyben és rögtön segíti a betanítást végző kollégákat, hogy a tréningen elsajátítottakat ügyesen alkalmazzák saját betanítói munkájuk során, vagy csak megfigyel. Helyben és rögtön úgy tudunk mi instruktorok beavatkozni, hogy az a dolgozó felé a látszat, ill. érzés, hogy mi is az ő betanítói vagyunk.

A másik lehetőség, tehát ha az azonnali beavatkozás nem célszerű, vagy nem járható, esetleg presztízsveszteséggel járna, hogy az üzemben csak figyelünk, megfigyelünk. A betanítási modul után vonulunk el a korábban tréningezett kollégával egy tárgyalóba. Amikor pedig négyszemközt vagyunk, kezdetét veszi a személyes coaching. Kijavítjuk a hibákat. Legyen az bármi, pl. a kérdésfeltevés vagy a munkatársi figyelmetlenség, hiba stb. korrekciója. Vagyis a szupervízió lényege, hogy a tényleges betanítói munka során vesszük észre, hogy mi jó, ill. még mit kell jobban csinálnia a betanító kollégának, majd újra gyakoroljuk a helyes betanítói viselkedéseket.