Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Céges betanítás tréning (termelési tréner képzés) előkészítése

otj-38.jpgCéges termelési tréner tréning (más néven on-the-job tréner tréning, szintén közkeletű néven betanítás tréning) előkészítése

 

 



Köszönettel vett ajánlatkérésükben Önök megfogalmazzák fejlesztési igényeiket. Ha még kiegészítő információra van szükségünk, akkor kérdezünk. Például ha az ajánlatkérés erre nem tér ki, akkor kérjük a betanítást befolyásoló tényezők, pl. érdekeltségi rendszer, teljesítményértékelési rendszer, ha van karrierút, mint kontextus, akkor annak a bemutatását. Fontos minden olyan tényező, amely hat a résztvevőkre és befolyásolhatja a betanítási tréninget. Nem mindegy, hogy a betanítási képzésen résztvevő számára a részvétel feltétele-e pl. ún. mesteri kinevezésnek, vagy műszakvezetői előléptetésnek. A betanítás tréningen történő sikeres helytállás jár-e magasabb fizetési kategóriába történő átsorolással.
Előfordulhat, hogy - az értékes munkaerő megtartása érdekében - leendő céges partnerünk arra kényszerül, hogy előbb nevezze ki termelési trénerré vagy mesterré vagy seniorrá a kollégát, mint az elvégezte volna hozzá a betanítás tréninget. Erről is tudnunk kell. 
Továbbá az olyan fontos részletekre is rákérdezünk, hogy melyik hónapban, mikor, egy napon belül mikor szeretnék a betanítás tréninget stb. 

 

Elkészítjük és átküldjük ajánlatunkat.

Innen hadd legyünk optimisták: tételezzük fel, hogy elnyerjük szíves bizalmukat.
Telefonon és e-mailben egyeztetünk, készséggel küldünk egy olyan, a következő lépéseket tartalmazó tervezetet, amely az összes előkészítési feladatot tartalmazza, olyan részletezettséggel, hogy mikor és mit kommunikáljon a HR-fejlesztés vagy L&D a tréningre beiskolázott kollégák felé. Emellett - természetesen - 
bemutatkozunk, szívesen bemutatjuk a módszertant, amelynek két nagy pillére van. A Training Within Industry Job Instruction (TWI JI) módszertan és 36 kompetencia tréningje. 
 

A tréning előkészítéséhez is tartozhat, vagy a tréning folyamatába építve felmérjük: a leendő résztvevőkkel, az ügyfelünknél már termelési trénerként dolgozó, vagy leendő / majdani termelési trénerekkel honnan indulunk. Mi az induláskor jellemző készségszintjük, ha már végeztek betanítást, akkor azt, hogyan tették. Egyrészt nagyon röviden beszélgetünk, amely beszélgetés során rákérdezünk a fejlesztési igényekre, másrészt felmérjük az induló tudásszintet. Pl.  Megkérjük, hogy tanítson meg a PET-palackból vizet kitölteni, feltételezve azt, hogy Mars-lakók vagyunk.  

Tapasztalatainkról az ügyfél képviselőjének / képviselőinek beszámolunk.

Szintén egyeztetendő, pontosabban a megrendelő döntése, hogy legyen-e az on-the-job tréner (más néven termelési tréner / betanítási tréner) képzés végén vizsga, ill. a betanítási tréning (itt már nem soroljuk fel a képzés nevének összes szinonimáját) hány napos, naponta hány órás legyen.

Tantermi (személyes) vagy online tréning legyen?
Online képzések esetén a napi 8 órás képzés túl sok. A maximális időtartam a monitor előtt egy napban 4 óra. Így az online képzések esetén napi 4 órás blokkokban gondolkodunk. Ami a teljes betanítási tréning időtartamát illeti. Egy három fős, erős alapokkal rendelkező és igen jó kommunikációs készségekkel bíró csoportnak lehet, hogy 3*4 óra tréning + 4 óra vizsga = 16 óra időtartamú képzés elégséges, amelyet (opcionális) követhet szupervízió.

Viszont van úgy, hogy 6*4 órás tréningre + akár többszöri szupervízióra van szükség. Egy osztrák tulajdonú borsodi cégnél a betanításra kiszemelt 30 év körüli kollégák (félreértés ne essék, tündéri, aranyos, szorgalmas, segítőkész emberek) egy német tulajdonú, iparágában világelső, budapesti üzem, nagy számban Németországban is félévig tanult, 40-60 közötti - tehát még a könyvet, újságot olvasó generációhoz tartozó - szakmunkásaihoz képest szerényebb szövegértéssel, szerényebb kifejezőképességgel, nem annyira gazdag a szókinccsel rendelkeztek. 
A miskolci kollégáknál 4-napos képzés volt indokolt. Volt közöttük olyan (hegesztők betanítására kiválasztott) kolléga, aki a tréning kezdetén egyetlen minőségjelzővel írt le mindent: szépen. "Szépen húzod, szépen ráteszed, oszt szépen ... szépen". A fiatelember aktív szótárában más jelző nem létezett.
És ez a kolléga lett kiválasztva arra, hogy tanítsa be az új munkatársakat az argon védőgázos volfrámelektródás ívhegesztés biztonsági előírásaira. A HR finoman többször utalt rá, hogy nem találnak tényleg hegesztőt a város 100 km-es körzetében, aki egy tőmondatot el tudna értelmesen mondani. A hegesztő fiatalember esete nem egyedi. Amikor a kétnaposnál, akár menet közben, hosszabb tréninget javasolunk, annak szakmai oka van. Új szokások létrehozása, még a neuroplaszticitási szempontból könnyű helyzetet jelentő kisgyerekek esetén is időigényes. Hát még felnőttek esetén, pláne ha az a komplex, és általuk amúgy ritkán használt kompetenciák használatát igényli.